چکیده :

هدف از این تحقیق تاثیر عوامل مدیریتی در کاربرد و گسترش کنترل بیولوژیک در محصولات گلخانه ای از دیدگاه مصرف کنندگان در سطح میادین میوه و تره بار شهر تهران است. تحقیق از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 15408 نفر از مصرفکنندگان بود که ازاین تعداد 320 نفربه عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید و نمونه گیری نیز به شیوه نظامند به روش طبقه ای نسبی و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی صوری، محتوایی آن براساس نظرات اساتید تائید، تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید 0/85 یافته ها نشان داد از شش عامل مدیریتی مورد بررسی، عوامل ارتباط مدیران با محققین و مروجین کنترل بیولوژیک، حمایت های مالی مدیران و سیاست گذاران از کاربردکنترل بیولوژیک در کشور و مشارکت عملی مسئولین و مدیران در برنامه های کنترل بیولوژیک در میزان کاربرد کنترل بیولوژیک در گلخانه ها از دیدگاهمصرف کنندگان، به ترتیب در اولویت می باشند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای نگرش مدیران نسبت به کنترل بیولوژیک و محصولاتارگانیک، مشارکت عملی مسئولین و مدیران در برنامه های کنترل بیولوژیک و ارتباط مدیران با محققین و مروجین کنترل بیولوژیک نقش مثبت بر کاربرد و گسترش کنترل بیولوژیک درسطح گلخانه ها را داشته و 61/2 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

کلید واژگان :

نگرش مصرف کنندگان ،عوامل مدیریتی ،محصولات گلخانه ای، کاربرد و گسترش کنترل بیولوژیک، میادین میوه و تره بار تهران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک