چکیده :

اهداف نظام آموزش عالی کشور عبارت اند از: مشخص نمودن ضعف نظام ‌آموزش عالي كشور در تربيت نيروي متخصص وكارآمد و برطرف نمودن اين معضل توسط آموزش‌هاي عالي علمي‌-كاربردي، بررسي مؤلفه‌هاي مؤثر دانشگاه جامع علمي-‌كاربردي در توانمندي مهارتي‌ و كارايي‌ دانش‌ آموختگان نظام علمي-‌كاربردي، بررسي ميزان مهارت و تخصص و كارايي دانش آموختگان نظام عالي علمي‌كاربردي و تطابق اين مهارتها با بازار كار، اصلاح هرم شغلي كشور و تربيت تكنسين از طريق آموزش شاغلين دستگاه هاي توليدي و خدماتي كشور و پر كردن خلاء كارگران ماهر و مهندسين و كارشناسان در تركيب نيروي انساني شاغل كشور اعلام گرديد،. تحقیق حاضر بر مبنای طبقه بندی تحقیقات براساس روش و ماهیت، تحقیقی همبستگی محسوب می گردد. دراین تحقیق برآورد و تخمین های آماری مدل ها و تاثيرات كليه متغيرها با استفاده از نرم افزار Eviews صورت می گیرد. دراین راستا درتحقیق پیش رو سعی شده با یک مدل اقتصاد سنجی با استفاده از داده های مقطعی _ سری زمانی تاثیر ساختارهای آموزشی و مهارتی نظیر ( محتوای عملی، سازماندهی برنامه ریزی آموزش های علمی _کاربردی، فضای آموزشی ) بر چالش ‌ها و فرصت ‌هاي نظام آموزش عالی علمی کاربردی را در 30 مرکز جامع آموزش عالی علمی کاربردی استانهای کشور در یک دوره 3 ساله 1392_1390 مورد بررسی قرار گیرد دارد. نتایج حاکی از آن است که تاثیر هر سه متغیر توضیحی با چالش ‌ها و فرصت ‌هاي نظام آموزش عالی رابطه معنی دارو مثبتی دارد و در میان متغیرهای توضیحی متغیر محتوای عملی درسطح 5 درصد و متغیرهای فضای آموزشی و سازماندهی برنامه ریزی آموزش های علمی _کاربردی درسطح 10 درصد معنی دار هستند. معنی داری کل مدل با توجه با 45/2 =F ، 86/0= R2 ، 93/1= D.W تاثیر قابل ملاحظه ای راداشته است.

کلید واژگان :

محتوای آموزشی، فضای آموزشی، سازماندهی برنامه ریزی، چالشها، فرصتها



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک