چکیده :

هدف: امروزه با پيشرفت علم و فن آوري و صنعت، شيوه زندگي تغيير کرده است و استفاده از غذاهاي فوري (فست فود) رواج پيدا کرده است که در نتيجه استفاده زياد از اين غذاهاي پركالري و چرب و عدم تعادل بين انرژي دريافتي و مصرفي، احتمال ابتلا افراد به چاقي، ديابت و بيماريهاي متعاقب آن را افزايش مي دهد. لذا این مطالعه با هدف بررسي وضعيت مصرف غذاهاي فوري (فست فود) و علل مصرف آن در ایران انجام شد. روش کار: این مطالعه مروری با جستجو در سایت های علمی Google scholar، magiran، Sid، PubMed ،iranmedex و سایر منابع معتبر پزشکی تهیه شده است که با کلیدواژه های وضعيت مصرف، غذاهاي فوري (فست فود)، سبک زندگي، رفتار تغذيه اي Consumption status, fast food, lifestyle, nutritional behavior طی سال های 1990 تا 2015 انجام شد. نتایج: نتایج مطالعات مختلف انجام شده نشان داد که بین میزان آگاهی افراد از طرز تهیه و بهداشتی بودن این نوع غذاها، کمبود وقت و میزان مصرف فست فود رابطه ی معنی داری وجود دارد. 32تا37درصد افرادي که از فست فود استفاده مي نمودند نسبت به مواد اوليه مورد استفاده در فست فود آگاهي نداشتند. در مطالعات زیادی در افراد زير 25 سال مصرف غذاهاي آماده بيشتر از ساير گروه هاي سني ديده شد، ولی در کل بین مصرف غذا و سن افراد رابطه ضد و نقیضی را نشان داد. تا 40 درصد از افراد مصرف کننده، استفاده از ساندویچ و غذاهای آماده ی کم هزینه تر را ترجیح دادند. همچنین ارتباط معني داري ميان مصرف غذاي آماده با نمايه توده بدن و دور کمر نشان داد. بین دانشجویان و زنان شاغل و مصرف غذای آماده رابطه معنی دار بود. و گاهی وضعیت شغل زنان تنها متغیر جمعیت شناختی مرتبط با بسامد غذاهای آماده بود. همچنین ميزان غذاهاي آماده مصرفي در افرد شهري از نظر آماري بيشتر از افراد روستايي بود. نتیجه گیری: مصرف غذاهاي آماده درافراد شاغل و دانشجویان احتمالا به دليل افزايش گرفتاري و کمبود وقت رايج مي باشد. وبهتراست دانشجویان نسبت به مکان های بهداشتی تر ارائه دهنده این نوع غذا ها برای مصرف، مراجعه کنند. و از سلامت و کیفیت مواد اولیه این نوع غذا ها اطمینان داشته باشند. ودر موارد غیر ضروری از مصرف این نوع غذا ها اجتناب کنند.

کلید واژگان :

وضعيت مصرف، غذاهاي فوري (فست فود)، سبک زندگي، رفتار تغذيه اي



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک