چکیده :

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه وجوه زندگی بشر، تولید شبکه¬های انسانی به شکل دیجیتالی عامل مهمی در افزایش تعاملات مجازی بین افراد گردیده است. امروزه بیشتر افراد با عضویت در شبکه¬های اجتماعی، امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراک¬گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه¬هایی بر اساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای سایت را پیدا می¬کنند. یکی از کارکردهای اصلی این شبکه¬ها، یادگیری و یاددهی است. در این پژوهش برآنیم تا تاثیر استفاده از این شبکه¬های اجتماعی در محیط¬های دانشگاهی و مراکز آموزشی را بررسی نماییم. لذا هدف اصلي اين تحقیق، تبیین نقش شبکه اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با عنوان شبکه مجازی یادگیری معلمان (شمیم) در گسترش فرهنگ سازی و بکارگیری این شبکه در حوزه جوامع آنلاین و گپ و گفتگوهای شبکه ای میان اعضای شبکه و افزایش میزان مشارکت شرکت کنندگان در گپ¬های مجازی است. جامعه آماري، از تمامی کارشناسان هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق بازآزمایی به دست آمده است. داده¬ها با استفاده از نرم¬افزار SPSS تجزيه و تحليل گرديد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﻪ¬ﮐﺎرﮔﯿﺮي شبکه اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان با برگزاری گپ های مجازی در ترغیب میزان مشارکت و افزایش سطح علمی و فنی کارشناسان فناوری اطلاعات ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮده است.

کلید واژگان :

جوامع آنلاین، شبکه اجتماعی، تعامل، ارتباطات.



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک