چکیده :

یکی از برنامه های راهبردی، درس پژوهی می باشد و هدف آن بهبود مستمر تدریس «آموزش» است به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب بیشتری را بیاموزند. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی می گویند. برنامه درسی یک مقوله آمیخته به فرهنگ است و با ضرورت ها و اقتضائات فکری، اعتقادی و ارزشی رابطه قوی دارد. همه نظام های تعلیم و تربیت، خواه ناخواه، دارای مدل و الگویی برای عرصه آموزش و پرورش خود دارند. در برخی مراکز و نهادها این مدل و الگو با توجه خاصی تدوین شده است. در مراکز تعلیم و تربیت اسلامی و نهادهایی که رسالت دینی بر عهده آنهاست، این مسئله از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است. لزوم تدوین این مدل اهمیت بیشتری پیدا می کند. هدف اصلی این پژوهش تأثیر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در برنامه درسی با تأکید بر درس پژوهی می باشد زیرا برنامه ریزی درسی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی و ارائه الگویی در این خصوص یکی از کارهای ضروری در شرایط کنونی کشور است. بنابراین هدف این نگارش تبیین مفاهیم متعدد تربیت در اسلام و بیان معانی کاربردی آن است که این امر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی صورت می گیرد. در نهایت سعی بر این است که یک مدل جامع تری از تعلیم و تربیت اسلامی با درنظر گرفتن سایر تعاریف و اشرافیت متون اصلی اسلامی ارائه گردد.

کلید واژگان :

فلسفه، تعلیم و تربیت اسلامی، برنامه درسی، درس پژوهی، فلسفه آموزش و پرورش.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک