چکیده :

بشر از روزگار پیش تاریخی به دنبال روشهایی بوده که بتواند ایده ها و مفاهیم خویش را به صورت بصری نشان دهد و دانش را در قالب گرافیک محفوظ بدارد و به اطلاعات نظم و روشنی ببخشد.افراد مختلفی چون کاتبان ، چاپگران و هنرمندان این نیازها را در طول تاریخ برآورده اند. ویلیام ادیسن دوی گنیز ، کتاب آرای برجسته ،به عنوان کسی که به پیامهای چاپی نظم ساختاری و صورت بصری می داد در سال 1922 در توضیح فعالیت خویش اصطلاح « طراحی گرافیک » را به کار برد و از آن زمان همین نام برای این حرفه نو برگزیده شد. (بی منگز، 1384 ، ص 4 ) زبان بصری و نگارش از تصویرهای ساده سرچشمه گرفته است زیرا بین ترسیم شکل و نوشتن پیوند نزدیکی وجود دارد. این دو راههای طبیعی رسانیدن ایده ها هستند و انسان بدوی برای ثبت و انتقال معلومات خود ، ابتدا از شکل مدد گرفت. در سراسر این قرن جنبشی که در ابتدا حرکت کندی داشت از الگوهای ارتباطی شکل گرفت و با سرعت فراگیر شد. تاکنون همگان کم و بیش با تصاویر تبلیغاتی بمباران شده اند، تا جایی که این نوع از تبلیغات ، معنای خود را از دست داده است. این بار ایده های بصری ، جایگزین تقاضاهای جدید طراحان برای جذب اطلاعات و درگیری بیشتر در طرح ریزی و حل مسائل جنبه های مختلف ارتباطات شده است. کتاب لی اوت نوشته هنرمند گرافیک معاصر ، آلن هربرت، به نیت معرفی و تحلیل ارتباط بین تصویر و متن در گرافیک به رشته تحریر درامده است. نویسنده در طراحی گرافیک معاصر ، پردازش و جمع بندی ایده و نهایتاً شکل گیری اثر گرافیکی را لی اوت تعریف کرده و به بررسی آن در شیوه های مختلف هنری می پردازد. در این کتاب آلن هربرت ، مدیر هنری معروف ، با در دست داشتن اطلاعات همه جانبه در زمینه گرافیک و هنرهای کاربردی درصدد بیان نکات کلیدی در زمینه خلق آثار گرافیکی ماندگار در حوزه صفحه آرایی می باشد. نویسنده پس از یک مقدمه کوتاه با بیان تاریخچه ای طراحی گرافیک و هنر در قرن بیستم را دنبال کرده و به تجزیه و تحلیل اصول کلی و مهمی می پردازد که شالوده حاکم بر طراحی صفحات چاپی را تشکیل داده اند. نویسنده این مبحث را با جستجو در مفاهیم و موضوعات و با طرح موضوع روان شناسی ادراک پی گرفته و در نهایت با بررسی ابعاد تاثیر گذار کامل این مفاهیم کار را به انجام می رساند.

کلید واژگان :

گرافیک - نشر - لی آت



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک