چکیده :

مقاله حاضر با هدف پیش بینب کیفیت زندگی کاری معلمان براساس ابعاد سرمایه روانشناختی و هوش معنوی صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بهمئی (238=N (بوده اند. حجم نمونه پژوهش (144=n (از طریق جدول مورگان مشخص و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جامعه آماری مورد پژوهش انتخاب شده بود. ابزارهای بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون )1971 ،)پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران )2117الف( و پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری )1111 )بوده اند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. تحلیل داده ها نشان داد که میزان همبستگی بین متغیر سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی کاری در سطح معناداری بوده و 21 درصد از تغییرات متغیر کیفیت زندگی کاری توسط سرمایه روانشناختی پوشش داده می شد. میزان همبستگی بین متغیر هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در سطح معناداری بوده و 11 درصد از تغییرات متغیر کیفیت زندگی کاری توسط هوش معنوی پوشش داده می شد. همچنین تحلیل داده ا نشان می داد که بعد امیدواری سرمایه روانشناختی و بعد تجارب معنوی هوش معنوی توان پیش بینی کیفیت زندگی کاری را داشته اند ولی سایر ابعاد توانایی پیش بینی کیفیت زندگی کاری را نداشته اند.

کلید واژگان :

کیفیت زندگی کاری، سرمایه روانشناختی، هوش معنوی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک