چکیده :

بی تردید، سعدی یکی از قله¬های ادبیات تعلیمی است که آموزه¬های تربیتی او چه در زمان حیاتش و چه بعد از وی به صورت گسترده¬ای مورد توجه مربیان تعلیم و تربیت قرار گرفته است و تا مدت¬های مدیدی و حتی تا دورۀ مشروطیت که آموزش همگانی شده و از محیط آموزشیِ قدیم بیرون می آید، برای کودکان تدریس می¬شده است؛ هر چند امروزه اصول و مبانی تربیتی سعدی، که برخاسته از تجارب شخصی وی در اثر گشت و گذار در اقصی نقاط جهان روزگار خود و همچنین نشأت گرفته از باورهای دینی و مذهبی اوست، تفاوت هایی با یافته-های علمای علوم تربیتی دارد. نگارنده در این نوشتار بر آن است تا با سیری در گلستان، دیدگاه¬های تربیتی وی را در حیطه تعلیم و تربیت کودکان بررسی نماید تا از این طریق نکات ظریف تربیتی این معلم وادیب شیرین سخن را پیش روی خوانندگان عزیز قرار دهد.

کلید واژگان :

ادبیات تعلیمی، تعلیم و تربیت، کودک، سعدی، گلستان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک