چکیده :

مردم از روزگاران پیشین با نوای روح¬بخش موسیقی همراه بوده و در قالب زمزمه و نجوا به آوازخوانی می-پرداختند. این موضوع در میان قوم کرد، نمود بیشتری داشته است که بازتاب آن را در قالب« سیه¬چَمانه» در مناطق هورامی،« گورانی» در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه، و« هوره» در میان ایل کلهر و طوایف سنجانی می¬بینیم. در واقع هوره بخش عظیمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را به خود اختصاص داده است و در این زمینه می¬توان به نام¬هایی مانند: حسینی( ایلام)، علی¬نظر( اسلام-آبادغرب)، سلیمان( گهواره)، اَوْل¬ْعزیز( عبدالعزیز از اسلام¬آبادغرب) و صیدقلی کشاورز( از روستای لاله¬وند بخش ماهیدشت کرمانشاه) اشاره کرد. صیدقلی یکی از هوره¬سرایان مشهور و نامی است که تاکنون صداهای ماندگاری از خویشتن بر جای نهاده است؛ وی در قالب هوره به بیان عشق خویش به معشوق، درد و تحمل هجران، گاهی« پایه¬موری»( هورۀ سوزناک و در واقع مرثیه) و نیز گاهی به اخوانیات پرداخته است. تویسندگان مقالۀ حاضر می¬کوشند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بررسی نمونه¬ای تصادفی از میان هوره¬های فراوان صیدقلی کشاورز، ضمن معرفی بیشتر این نوای سنتی، به تبیین و بررسی آنها از دیدگاه زیبایی¬شناسی بپردازند.

کلید واژگان :

فولکلور، هوره، ایل کلهر، صیدقلی کشاورز



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک