ازجمله مهمترین مسائل زندگی همه انسانها مسئله تربیت و معرفت حاصل از آن و روابطی که بر آن حاکم است، می باشد و با توجه به اهمیتی که در حیات انسان دارد دین اسلام نیز و آموزه های بزرگان که به عنوان منبعی ارزشمند و مملو از نکات اخلاقی و تربیت است به این مهم پرداخته ، صرف نظر از این که تعلیم و تربیت اجتماعی و اصول حاکم برآن که مطلوب همه جوامع بوده و توجه بشر را از دیر باز به خود معطوف نموده است . بر این اساس هدف این پژوهش« نگاهی نو به روش های تربیتی )الگویی،تشویق و تنبیه( معلم برتربیت اجتماعی کودک از منظر تعالیم اسلامی است».که مهمترین این روش ها عبارتند از : روش الگویی ، تشویق و تنبیه . در روش الگویی ؛ مربیان باید بکوشند تا با عمل خود کودکان را به راه صحیح رهنمون شوند و خود با اعمالشان الگوی کودکان قرار گیرند ، در کاربرد روش تشویق ؛ تشویق باید با کار کودک متناسب باشد و بهتر است پاداش همگام با موفقیت های تدریجی کودک بزرگ شود ، در پایان نیز روش تنبیه ؛ تنبیه زمانی به کار می آید که کودک بداند کاری که انجام می دهد اشتباه است ، تنبیه باید بلا فاصله و همراه با حذف سایر پاداش ها انجام گیرد و چگونگی بدست آوردن پاداش دوباره برای کودک روشن شود. ابزاری که برای جمع آوری اطلاعات مد نظر بوده بصورت توصیفی و تحلیلی و اطلاعات گرد آوری شده از اسناد و مدارک شامل کتاب ها ، مقالات ،پایان نامه ها ... بوده است و به همراه آن بررسی و تبیین این روش ها که جهت بهره مندی و استفاده مربیان و صاحبان تعلیم و تربیت اشاره واقع شده است ، بپردازیم.
کلید واژگان :تربیت اجتماعی ، الگویی ، تشویق ، تنبیه ، تعالیم اسلامی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 1150899915994909
- سال انتشار : 1396
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : سومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی قم - کد اختصاصی همایش در منبع استنادی ISC به شماره ۲۱۸۰۸-۹۵۱۶۱
- برگزار کنندگان :
- تاریخ ثبت : 1396/08/04 09:55:59
- ثبت کننده : هادی دهانی
- تعداد بازدید : 188
- تعداد فروش : 0