چکیده :

تقسيم بندي بهينه ي مشتريان برمبناي ويژگي هاي مرتبط مي تواند به توسعه ي استراتژي هاي بازاريابي دقيق تر به منظور صرف كاراتر منابع كمك كند. اما ايجاد سامانه ي تقسيم بندي مشتريان كه علاوه بر پيچيدگي كم از قابليت تقسيم بندي بهينه يي برخوردار باشد، به دليل حجم زياد ويژگي ها كاري بسيار مشكل است. هدف اين نوشتار، ارائه ي يك سامانه ي تلفيقي هوشمند مبتني بر درخت رگرسيوني و نقشه ي خودسازمانده بهينه سازي شده است كه از نظر محاسباتي كارا و دقيق باشد. نتايج نشان مي دهد كه درخت رگرسيوني ۹۳٪ از ويژگي ها را در حالت بهينه حذف مي كند و لذا به كاهش قابل توجه هزينه ي محاسبات مي انجامد. به علاوه، نتايج اعتبارسنجي نشان مي دهد كه اين سامانه با دقت قابل توجهي خوشه ها را تفكيك كرده است و بدين طريق مي توان منابع بازاريابي را براي جذب مشتريان مشابه با مشتريان بهترين خوشه ها صرف كرد.

کلید واژگان :

مديريت ارتباط با مشتري، انتخاب ويژگي، درخت رگرسيوني، تقسيم بندي مشتريان، نقشه ي خودسازمانده



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک