چکیده :

هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارتهاي ارتباطی آنان در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجانشرقی میباشد. در این پژوهش تأثیر هوش اخلاقی مدیران و ابعاد آن شامل درستکاري، مسئولیتپذیري، دلسوزي، و بخشش بر مهارتهاي ارتباطی مدیران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهي آماري پژوهش حاضر مدیران عالی و میانی واحدهاي بیمهاي و درمانی سازمان مورد مطالعه به تعداد 249 نفر میباشد. حجم نمونهي آماري بر اساس فرمول کوکران، 151 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیري به صورت تصادفی طبقهاي میباشد. ابزار جمعآوري اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه به صورت صوري است. پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفاي کرونباخ براي سؤالهاي هوش اخلاقی و مهارتهاي ارتباطی پرسشنامه به ترتیب با اعتبار پیرسون و r 0 مورد تأیید قرار گرفته است. براي آزمون فرضیههاي پژوهش از آزمونهاي / 0/838 و 726 رگرسیون دو متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که هوش اخلاقی مدیران و ابعاد چهارگانهي آن بر مهارتهاي ارتباطی آنان در سازمان مورد مطالعه تأثیر دارد.

کلید واژگان :

هوش اخلاقی، مهارتهاي ارتباطی، مهارتهاي شنود، مهارتهاي کلامی، مهارتهاي بازخورد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک