چکیده :

یکی از موضوعات مهم در عصر حاضر، مديريت دانش است، زيرا به مهم ترين سرمايه ارزشمند سازماني يعني سرمايه هاي فكري مربوط مي شود. مديريت دانش با تبديل سرمايه هاي انساني به دارايي هاي فكري سازمان يافته براي سازمان ايجاد ارزش مي كند. به علاوه يكي از قابليت هاي مهم سازماني كه مي تواند به سازمان در خلق و تسهيم دانش كمك بسيار نمايد و براي آنها در مقايسه با سازمان هاي ديگر مزيت سازماني پايدار ايجاد كند، سرمايه اجتماعي است، از اين رو هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه سرمايه اجتماعي و مديريت دانش در سازمانهاي آموزشي شهرستان اهر مي باشد براي اين منظور سرمايه اجتماعي بر اساس نظريه ناهاپيت و گوشال و مديريت دانش بر اساس نظريه بهات تعريف گرديده و در اين راستا يك فرضيه اصلي و پنج فرضيه فرعي تنظيم شده است. جامعه آماري تحقیق حاضر كاركنان اداره آموزش و پرورش، كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نور شهرستان اهر با تحصيلات بالاتر از ديپلم مي باشد. كه تعداد آنها 175 نفر است. با توجه به محدود بودن جامعه آماري، كل جامعه آماري به عنوان جامعه مورد بررسی در نظر گرفته شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات در تحقيق حاضر پرسشنامه اي است كه با توجه به تعريف عملياتي متغيرهاي تحقيق تنظيم گرديده كه پس از سنجش روايي و پايايي، در اختيار جامعه مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع¬آوري پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش هاي آماري توصيفي تلخيص و طبقه بندي شد و براي آزمون فرضيه هاي تحقيق از آزمون همبستگيr پيرسون استفاده شد. نتايج حاصل بيانگر آن است كه بين مديريت دانش و سرمايه اجتماعي سازمانهاي آموزشي شهرستان اهر رابطه معني داري وجود دارد.

کلید واژگان :

سرمایه فکری ، سرمایه اجتماعی ، مدیریت دانش



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک