چکیده :

مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در سال 1384 از ادغام معاونت اطلاع‌رسانی و واحد اصطلاحنامه علوم اسلامیِ معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با هدف اعمال مدیریت اطلاعات و دانش در حوزه علوم اسلامی تاسیس شد. ماموریت اصلی مرکز از دیدگاه مدیریتی ایفای نقش ستادی است، و فقط در مواردی که هیچ متولی برای انجام یک فعالیت در دیگر مراکز اطلاعاتی فعال در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی وجود نداشته باشد، به نقش صفی نیز می‌پردازد. در راستای ایفای نقش ستادی، تولید استانداردهای بومی و بومی‌سازی استانداردهای بین‌المللی حوزه مدیریت اطلاعات در دستور کار اصلی مرکز قرار دارد. در انجام نقش صفی نیز هدف اصلی الگوسازی شیوه‌ها و روندهاست. تدوین اصطلاحنامه‌ جامع علوم اسلامی و فرهنگنامه‌های مرتبط برای نخستین بار در جهان اسلام، فهرست نام‌های حقیقی و حقوقی مورد نیاز برای کنترل مستندات در سازماندهی اشیای محتوایی اسلامی، و ایجاد کتابخانه دیجیتالی و پایگاه‌های پیوسته و ناپیوسته در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی، به ترتیب از مهمترین فعالیت‌های ستادی و صفی مرکز به شمار می‌آیند. این مرکز هم اکنون دارای دو مدیریت سازماندهی اطلاعات و دانش و مدیریت نظام‌های اطلاعاتی است. هر دو مدیریت بر اساس فرایند مدیریت اطلاعات (فراهم‌آوری، سازماندهی، و اشاعه و بازیابی اطلاعات) طراحی شده‌اند با این تفاوت که چون نقش اصلی مرکز ستادی است، مدیریت مستقلی برای فراهم‌آوری اطلاعات در نظر گرفته نشده است. در مدیریت نخست، تولید و بومی‌سازی استانداردهای حوزه مدیریت اطلاعات، و در مدیریت دیگر، چگونگی استفاده از استانداردهای تولید شده به منظور الگوسازی در نظام‌های اطلاعاتی مختلف (کتابخانه‌های دیجیتالی، پایگاه‌های اطلاعاتی، و ...) مد نظر است.

کلید واژگان :

کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی، بازتاب یک تجربه ملی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک