چکیده :

فرایند تحول کودک تابع تاثیر متقابل عوامل زیستی، روانشناختی و اجتماعی است. و خانواده نقش بسیار اساسی را در این زمینه ایفا میکند. مطالعه پیشینه پژوهشی نشان می دهد که کودکان بیشتر از هر جایی در میان خانواده در معرض خطر خشونت و بدرفتاری قرار می گیرند و این آسیب های جسمی، جنسی، روانی و غفلت که به که به کودک وارد می شود وی را از نظر روانی آشفته می کند و باعث ایجاد طرحواره ها و تفکرات غیرمنطقی در ذهن او می شود.طرحواره ها به عنوان عناصر شناختی، نقش مهمی را در سازماندهی شخصیت و نحوه تفسیر تجربه های فرد از رویدادها ایفا می کنند. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و مطالعه کتابخانه ای انجام شد. بدین منظور پایگاه های علمی با کلیدواژه های مرتبط با موضوع پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و از اسناد و مقاله های به دست آمده مواردی که دارای اطلاعات معتبر علمی بودند مورد تحلیل، بررسی، مقایسه، تبیین و استنتاج قرار گرفتند. یافته ها: جمع بندی پیشینه پژوهشی در زمینه طرحواره های سازش نایافته اولیه در کودکان آزاردیده نشان می دهد که بیشتر 18 طرحواره سازش نایافته اولیه که توسط جفری یانگ (1990) معرفی شد، در کودکان آزاردیده وجود دارد و هر یک از آزارگری ها و بدرفتاری های والدین به نوبه خود منجر به شکل گیری و تشدید یک یا چند مورد از طرح های سازش نایافته اولیه می شود. نتیجه گیری: لازم است در سطح خرد و کلان برنامه ریزی های کافی برای ریشه یابی آسیب ها ، ارائه راهکارهای پیشگیری ، اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و برگزاری نشست های تخصصی جهت جلوگیری از آزار کودکان صورت گیرد.

کلید واژگان :

طرحواره های سازش نایافته اولیه، کودک آزاری، بدرفتاری با کودک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک