چکیده :

عقل وخردی که شاعري همچون صائب تبريزی ،باتأسی ازمکتب عرفانی بزرگان عارفی نظير:سنايی،عطار،مولانا،حافظ،شاه نعمت الله ولی وديگران،باآن درافتاده است،عقل يوناني است که پيرونفس بوده وبه مانندحجاب ومانعی درراه رسيدن بسرمنزل معرفت وحقيقت است وبه تعبيرمولانا« عقل جزوی است که منکرعشق است » منظورازآن عقل كلّي نيست که دربينش عرفانی- اسلامی ونيزدرآيات وروايات دينی بعنوان محبوبترين خلق خدا موردتمجيدوتکريم فراوان واقع گرديده است.صائب جهت تحقيرعقل جزوي يوناني(انديشه استدلالي وفلسفي ارسطويي) دربرابرعظمت بيكران عشق وجنون(بينش ذوقي وشهودي افلاطوني)،آن رابا اوصاف وعناويني توصيف مي كند .اين نوشتاربه برشمردن اوصاف چنين عقلي درديوان صائب تبريزي باذكرشواهدي ازديگرمتون منظوم ومنثور عرفاني پرداخته است.

کلید واژگان :

عرفان ، صائب ، اشعار ومتون عرفاني ، عقل ، عشق ، جنون



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک