چکیده :

زنان با مديريت غذا در خانه، مديريت آب، مديريت ضايعات خانگي، مديريت انرژي در منزل، نتايج بسيار مثبت براي حفظ محيط زيست به بار خواهند آورد. هدف از آموزش محيط زيست افزايش آگاهي و يا داشتن قدرت تشخيص و توصيف مسائل زيست محيطي ، افراد بتوانند در ابداع روش ها و حل معضلات زيست محيطي مهارت هايي كسب كنند. از اين رو هدف از انجام اين تحقيق كه در راستاي برآورد اهدف آموزش محيط زيست مي باشد ، ارزيابي ميزان آگاهي آموزگاران مدارس در مقطع دبيرستان منطقه 4 شهر اهواز در نسبت به مسائل زيست محيطي است. در اين که در سال 1393 انجام شد ، 100 پرسشنامه حاوی 17 سوال به 4 دبيرستان در منطقه 4 شهر اهواز زیر نظر مدیران مدارس در ميان معلمان زن توزيع و تكميل گرديد و داده هاي بدست آمده با روش توصیفی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که يافته ها بيانگر لزوم آموزش محيط زيست در جامعه و ضعف ميزان اطلاع رساني زيست محيطي مي باشد. جامعه آماري معلمان عدم احساس مسئوليت هاي زيست محيطي و بي اطلاعي و ناآگاهي مردم را عامل ايجاد و پيشرفت معضلات زيست محيطي دانستند و تعداد زيادي از آموزگاران ، آموزش حضوري همراه دانش آموزان و برگزاري كارگاه هاي آموزشي را از روش هاي موثر آموزش مي دانند و از نظر پاسخگویان اساسي ترين عامل ايجاد مشكلات محيط زيست در كشور عدم احساس مسئوليت زيست محيطي ذكر گرديد و اساسي ترين مشكل زيست محيطي كنوني بحران انرژي و آلودگي هوا و سپس دفع غيراصولي زباله ها بيان نموده اند كه اين خود نشان دهنده آگاهي كم معلمان از مشكلات عمده زيست محيطي در حال حاضر مي باشد چرا كه مشكلاتي همچون تخريب و كاهش منابع طبيعي ، گرمايش جهاني و افزايش جمعيت به مراتب مهم تر و گسترده تر از دفع غير اصولي زباله است ، بنابراين پیشنهاد می شود که وزارت آموزش و پرورش در محتواي دروس مرتبط با محيط زيست يكسري بازديدهاي علمي را بايد مد نظر قرار دهد و در برنامه ريزي هاي زيست محيطي به طرق مختلف دخيل باشد.

کلید واژگان :

آگاهی زیست محیطی . معلمان زن



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک