چکیده :

مساجد تنها محل عبادت نيست بلكه از صدر اسلام مهمترين مركز براي رشد و تعالي فرهنگ اسلامي، سازماندهي جهان اسلام و مهم ترين پايگاه عقيدتي، فكري و معنوي اسلام و پيوسته كانون هدايت و مبارزه عليه كفر و نفاق و مامن دلباختگان حق و فضيلت بوده است. در زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران مساجد مهمترين اركان و بارزترين عامل شكل گيري حيات جنبش اسلامي مردم ايران بود. بطوري كه امروزه نه تنها در ايران بلكه در بسياري از ممالك اسلامي، نقش آفريني مساجد را در بيداري اسلامي انقلابهاي اخير مي توان در منطقه به عينه مشاهده كرد. امروزه اكثر رسانه هاي مطرح و قدرتمند دنيا در اختيار نظام سلطه و در راستاي اهداف غيرانساني آنان قرار دارد؛در اين راستا مسجد به عنوان پايگاه ارتباطي مهم در آيين اسلام اين قابليت را دارد كه در هر زمان به دليل تنوع فعاليت در زمينه هاي مختلف به منظور تكامل و تعالي انسانها و ارتباط مستقيم با مخاطب به روز باشد و پاسخ نيازهاي جديد مخاطبان باشند كه نبايد از نقش رسانه اي مسجد و ويژگي هاي منحصر به فرد آن براي تقويت زيرساخت هاي فرهنگي و اجتماعي و مقابله با جنگ رسانه اي دنياي غرب غفلت ورزيد ، چرا كه در صورت تجهيزمساجد به تمام امكانات مادي و معنوي و با به كارگيري تمامي امكانات فناوري روز دنيا است كه مي توان به راحتي در مقابل تهديدات دشمن ايستادگي كرد.اكنون نيز وجود و رونق مساجد از ضروريات بقاي جهان اسلام به شمار مي رود. در اين تحقيق تلاش مي كنيم پس از تبيين نقش مسجد رسانه اي بدون مرز در رشد و تعالي فرهنگ اسلامي، بررسي منبربه عنوان اولين رسانه تاريخ اسلام ، بررسي كاركردهاي مسجد، نقش مسجد در افزايش آگاهي هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه و راهكارهاي براي فعال سازي مساجد به عنوان رسانه بدون مرز، روشي منسجم را براي رسيدن به تحول ارتباطات و نقش رسانه اي مسجد با استفاده از اين بعد معرفي كنيم.

کلید واژگان :

مسجد، رسانه، اسلام، خطابه، مسجد رسانه اي ديني



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک