چکیده :

در این تحقیق، تاثیر ضخامت، انحنا، عمق فرورفتگی و سرعت حرکت یک هیدروفویل غوطه ور در آب با یک روش عددی مورد بررسی قرار گرفته است. روش عددی استفاده شده بر اساس الگوریتم فشار مبنا بوده و از تکنیک SIMPLE برای حل معادلات ناویراستوکس، و از ایده VOF برای شبیه سازی دو فاز آب و هوا بهره گرفته شده است. از مدل توربولانسیk-ε و اسکیم مرتبه دوم بالادست برای طرح های تفاضلی استفاده گرديده است. بمنظور بررسی صحت روند حل عددی، قسمتی از نتایج شبيه سازی حاضر با نتایج تجربی منتشر شده مقایسه و روند شبیه سازی را تایید می نماید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با افزایش ضخامت هیدروفویل ضرایب برا و پسا بیشتر می شوند، ولی نسبت برا به پسا روند کاهشی دارد. از طرفی با افزایش انحنا، هر چند که ضریب برا و پسا افزایش می یابد، اما نسبت برا به پسا نیز روند صعودی دارد، لذا در انتخاب مقطع مناسب برای هیدروفویل‌ها، هر چه ضخامت کمتر و انحنا بیشتر باشد، عملکرد هیدرودینامیکی آن مطلوبتر است. تغییر مقطع هیدروفویل حتی بر جریان هوا و لایه مرزی تشکیل شده روی سطح آب نیز تاثیر می گذارد. همچنین با افزایش عمق و زاويه حمله، ضریب برا و پسا روند رو به رشدی دارند که منجر به افزایش نسبت برا به پسا می شود. با افزایش سرعت، ضرایب برا و پسا کاهش می یابد و در مجموع نسبت برا به پسا نیز کم می شود.

کلید واژگان :

هیدروفویل، موج، برا، پسا، عملکرد هیدرودینامیکی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک