چکیده :

هدف پژوهش حاضر ارزیابی رابط کاربر کتابخانه های مهم دیجیتال کودکان در جهان بر اساس معیارهای استخراج شده از متون و منابع مرتبط است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته گردآوری شد. با استفاده از روش نمره تی 15 معیار (قابلیت نمایش، سازماندهی صفحه نمایش، شخصی سازی متن، گزینه ها و نمادهای تصویری، کیفیت تصاویر، امکانات جستجو، امکانات راهنما، پیام های خطا، امکان تعامل و بازخورد، پیوندها، ویژگی های ظاهری منابع بازیابی شده از کتابخانه، ویژگی های محتوایی منابع بازیابی شده از کتابخانه، شخصی سازی منابع بازیابی شده از کتابخانه، انواع قالبهای منابع موجود در کتابخانه، و امکانات مطالعه منابع بازیابی شده) شامل 98 مولفه برای ارزیابی انتخاب شدند. برای انجام تحقیق، از روشهای تحقیق کتابخانه ای و پیمایش توصیفی استفاده شده است. 5 کتابخانه مهم دیجیتالی کودکان جهان جامعه تحقیق این پژوهش را شکل می دهند. نتایج تحقیق نشان داد که از بین معیارهای مورد مطالعه، معیارهای «امکانات مطالعات منابع بازیای9 شده» با 93/3 درصد و «شخصی سازی متن» با صفر درصد به ترتیب بالاترین و پایین ترین امتیاز را کسب کرده اند. هم چنین رتبه بندی کتابخانه ها از نظر رابط کاربری به ترتیب عبارتند از : «کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران»، «کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان»، «childrens story book online»، «childrdns books online» و «story place».

کلید واژگان :

رابط کاربر، کودکان، کتابخانه های دیجیتال، معیارهای ارزیابی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک