چکیده :

اضطراب نوعي تشويش و نگراني است و يك حالت فيزيولوژيكي و رواني است كه با علايم جسمي، هيجاني، شناختي و رفتاري مشخص مي شود. اكثر دانش آموزان و دانشجويان قبل از امتحان دچار درجاتي از اضطراب مي شوند كه مي توان از روش هاي مختلف از جمله ارزشيابي الكترونيكي به عنوان يك روش بسيار مؤثر و مفيد جهت كاستن اين اضطراب استفاده نمود. اين مطالعه با هدف بررسي نقش ارزشيابي الكترونيكي بر ميزان اضطراب دانش آموزان صورت پذيرفت. روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پ سآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دان شآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان هرسين در سال تحصيلي 1395 بودند. روش نمونه گيري تصادفي خوش هاي چند مرحله اي، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ( 15 نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه كنترل). براي گردآوري داده ها از دو پرسشنامه آزمون هاي الكترونيكي محقق ساخته و سنجش اضطراب امتحان كودكان و نوجوانان ابوالقاسمي و همكاران ( 2000 ) استفاده شد. استفاده شد. تجزيه و تحليل داد ههاي حاصل در قالب آزمون تحليل كوواريانس نشان داد كه كاربرد ارزشيابي الكترونيكي بر كاهش اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه مورد تأييد قرار گرفت. يافته هاي پژوهش نشان داد بين گروه آزمايش و كنترل يافته . هم چنين بين گروه ها از لحاظ اضطراب امتحان (p= در پس آزمون، تفاوت معني دار يافت شد ( 0.001 يافته هاي اين پژوهش حاكي از تأثير موفقيت آميز بودن ارزشيابي .(p˂ تفاوت معني دار يافت شد ( 0.05 الكترونيكي در كاهش اضطراب م يباشد و از آن مي توان به عنوان يك روشي مطمئن جهت كاهش اضطراب قبل از امتحان استفاده نمود.

کلید واژگان :

واژگان كليدي:ارزشيابي، آزمون الكترونيكي، اضطراب امتحان، دانش آموزان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک