چکیده :

هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان تأثير آموزش خودکارآمدي بر عملکرد رفتاری دانش آموزان پایه سوم دبیرستان در درس زيست‌شناسي در سال تحصيلي 92-1391 بوده است. روش پژوهش بر اساس ماهيت، نيمه تجربي با طرح پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. براي دست یابي به هدف پژوهش، ازبين دبيرستان‌هاي شهرستان خميني‌شهر به روش نمونه گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي تصادفي، دو کلاس 27 نفره در دو دبيرستان، يکي به عنوان گروه کنترل و ديگري به عنوان گروه آزمايش انتخاب شدند. و سپس به مدت دوازده جلسه آموزشي، گروه آزمايش تحت مداخله آموزش خودکارآمدي قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: آزمون زیست شناسی محقق ساخته بود که برای پیش¬آزمون و پس¬آزمون مورد استفاده قرار گرفت.¬ و روايي صوری و محتوایی توسط 10 تن از متخصصان زیست¬شناسی بررسی شد. پايايي ابزار مذکور با آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد و ابزارهای جانبی شامل آزمون هوش ریون و پرسشنامه¬ی دموگرافیک بود که اجرا گردید. در اين پژوهش نمره هوش، نمره پيش آزمون درس زيست شناسي و معدل سال قبل دانش‌آموزان به عنوان متغيرهاي همپراش تحت کنترل قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان داد، آموزش خودکارآمدي با ایفای نقش واسطه ای تاثير قوي در پیشرفت عملکرد تحصيلي دانش آموزان در درس زيست شناسي دارد

کلید واژگان :

آموزش خودکارآمدي، پيشرفت عملکرد رفتاری، درس زيست شناسي.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک