هدف محوری تحقیق جاری سنجش شاخص لرنر و ارزیابی شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی در صنعت خودرو¬سازی ایران میباشد. در این مقاله به تحلیل جامع از بازیگران فعال در بازار خودروی ایران و آنالیز شاخصهای عملکردی و سنجش شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی با استفاده از رویکرد تعمیمیافته هال- راجر برای هفت شرکت خودروسازی کرمان موتور، ایرانخودرو، مرتب، سایپا، پارسخودرو، بهمن خودرو و کیش خودرو در طی سال¬های 1379 تا 1390 پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان ¬می¬دهد که بالاترین شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی برابر 787/0 و مربوط به شرکت کیش خودرو و پایین¬ترین شکاف نسبی مربوط به شرکت سایپا با ضریب 219/0 می¬باشد. بر اساس یافته¬های تحقیق، حاشیه سود شرکت کیش خودرو 7/4، مرتب 37/4، کرمان موتور 05/3 و سایپا 28/1 است. نتایج تحقیق مؤید آن است که شرکت¬هایی که به مونتاژ خودروی سواری در ایران می¬پردازند؛ دارای حاشیه سود بالاتری نسبت به شرکت¬های تولیدکننده خودروی سواری در کشور می-باشند. همچنین یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد که خودروسازان کشور نتوانسته¬اند حضور موفق در بازار جهانی داشته و حجم قابلتوجهی از محصولات تولیدی، در بازار داخلی به فروش رسیده است. ارتفاع مانع ورود برای رقبای خارجی و تسلط دو بازیگر اصلی در این بازار و همچنین سیاست¬های حمایتی تعرفه¬ای و حمایت¬های غیربازاری، حاشیه امن و پایدار برای بنگاه مسلط این صنعت و سایر رقبای داخلی در این بازار ایجاد نموده است.
کلید واژگان :خودروی سواری، سودآوری، شاخص لرنر، مدل هال- راجر.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک