چکیده :

هدف از تحقيق حاضر ساخت و تعيين ويژگي هاي روانسنجي(پايايي و روايي) و ساختار عاملي تأييدي مقیاس اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی بوده است. بدین منظور یک گروه نمونه از اساتید و دانشجویان دکترای مدیریت آموزشی جهت ارزیابی گویه های استخراج شده از نظریه ها و تحقیقات پیشین با روش هدفمند انتخاب گردیدند. اطلاعات گردآوری شده از این طریق مقیاسی ١١٤ گویه ای در غالب ١٢ مولفه اخلاق حرفه ای بر پایه طیف لیکرت ٥ درجه ای نمره گذاری شده به وجود آورد. برای تحلیل عاملی پرسشنامه تعداد ٣٧٥ نفر معلم مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه با روش نمونه برداری تصادفی ساده و با توجه به محاسبه نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای اندازه گیری انتخاب گردیدند. اعتبار مقیاس اولیه با اجرای آزمایشی به صورت پیش طرح با روش آلفای کرونباخ به دست آمد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با نظر اساتید گروه آموزشی تایید گردید. برای روایی سازه از روش تحلیل مولفه های اصلی(pc) و با روش متمایل صورت گرفت. همچنین از نمودار اسکری برای رسیدن به ساختار ساده عوامل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل استخراج شده، حدود ١٤/٦٦ درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می نمایند. و عامل اول به تنهایی حدود ۰٩/١٨ درصد واریانس متغیرها را توجیه نمود. در این پژوهش بار عاملی با ضرایب ٤۰/۰ و بالاتر به عنوان بار عاملی قابل قبول انتخاب گردید. مجموع گویه هایی که با یک عامل همبسته بوده(٦٣ گویه) و تشکیل یک خرده آزمون می دادند، با عناوین: اخلاق عدالت محور، اخلاق حمایت محور، اخلاق فکری و بینشی، اخلاق فایده محور، اخلاق آموزش و تدریس، اخلاق ارتقاء و توسعه، اخلاق وظیفه مداری و اخلاق حقوق محوری نامگذاری گردیدند.

کلید واژگان :

ویژگی های روانسنجی، پایایی، روایی، اخلاق حرفه ای، مولفه های اخلاق حرفه ای، مدیران آموزشی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک