چکیده :

هدف: پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ اين سؤال است كه آيا ابتلا به صرع ميتواند بر عزت نفس، كمالگرايي و عملكرد تحصيلي دانش- آموزان مصروع، نسبت به همنوعان غير مبتلايشان مؤثر باشد؟ روش: نمونه مورد بررسي شامل 22 دانش آموز مصروع از بين دانش آموزان 12 تا 18 سال و نيز 22 دانشآموز عادي شهر اهواز بود. براي جمع- آوري داد هها، مقياسهاي عزت نفس روزنبرگ و كمالگرايي اهواز در مورد هر دو گروه بهصورت انفرادي اجرا شد. جهت بررسي عملكرد تحصيلي آزمودنيها معدل تحصيلي سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههاي بهدست آمده با تحليل واريانس چندمتغيري تجزيه و تحليل شدند. يافتهها: نتايج نشان داد كه بين دانشآموزان مصروع و دانش- آموزان غيرمصروع در عزت نفس و عملكرد تحصيلي دو گروه، تفاوت بهطوري كه دانشآموزان مصروع، .(p<0/ معنيداري وجود دارد ( 01 از نظر عزت نفس وضعيت نامطلوبتر و عملكرد تحصيلي ضعيفتري داشتند. نتيجهگيري: با توجه به يافت ههاي اين پژوهش، ابتلا به صرع، با عزت نفس و عملكرد تحصيلي پايي ن نوجوانان مصروع همراه است

کلید واژگان :

صرع، عزت نفس، كمالگرايي، عملكرد تحصيلي، نوجوانان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک