چكيده هدف از اين پژوهش نشر عوامل مؤثر بر پذيرش و به كارگيري فن ارتباطات در بين جوانان روستايي منطقه اورامانات بر اساس نظريه نشر نوآوري راجرز است . چارچوب نظري مورد استفاده مبتني بر پژوهش ه اي پيشين داخلي و خارجي و تركيبي از نظريه هاي جامعه شناختي و جامعه اطلاعاتي است. مدل تجربي برگرفته از آن شامل عوامل فردي، عوامل فرهنگي، عوامل اقتص ادي، اجتماعي و جمعيتي، منابع اطلاعاتي و عوامل يا ويژگي هاي مربوط به نوآوري، به عنوان متغير مستقل و پذيرش و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات به مثابه متغير وابسته است. پژوهش به شيوه توصيفي - پيمايشي انجام گرديد و جامعه ي مورد مطالعه پژوهش جوانان روستايي 35 جوانرود، روانسر و ثلاث باباجاني) به تعداد 45635 نفر مي باشد كه از بين آنها يك نمونه 170 نفري از ميان كساني كه از آي سي تي استفاده كرده و به عنوان كاربر شناخته مي شوند انتخاب شدند. روش نمونه گيري به صورت تصادفي طبقه اي و از نوع متناسب است. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه آقاي مصطفي ازكيا و همكاران استفاده شده كه روائي آن با نظر استادان راهنما و مشاور و دو تن از كارشناسان مربوطه و پس از انجام اصلاحات لازم مورد تائيد قرار گرفته و پايائي آن با استفاده از آزمون آلفاي كرانباخ 85 % محاسبه گرديده است. براي تجزيه و و با استفاده از روش هاي آمار استنباطي، همبستگي بين متغيرها، spss تحليل داده ها از نرم افزار تحليل واريانس، آزمون تي مستقل و آزمون خي دو اندازه گرفته شده ان د. پس از آزمون فرضيه ها نتايج به دست آمده بيانگر آن است كه: متغير هاي مفيد بودن، سهولت استفاده و نوع شغل در ميزان پذيرش آي سي تي تاثير داشته و سازگاري آي سي تي و ميزان تحصيلات در پذيرش آن تأثير ندارند. همچنين بين متغير هاي ميزان آموزش، بهره مندي از كانال هاي ارتباطي و بكارگيري آي سي تي رابطه معني داري وجود داشته و بين متغير پايگاه اقتصادي افراد و بكارگيري آي سي تي ارتباط معني داري حاصل نشد.
کلید واژگان :فناوری اطلاعات و ارتباطات ، جوانان روستایی، نشر نوآوری ، اورامانات ، کانال های ارتباطی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک