چکیده :

مقدمه: نوجوانان بزهکار معمولاً در مدرسه مشکلات بسیاري دارند و تفاوت- هاي آشکاري با نوجوانان غیر بزهکار نشان می دهند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردي، خردهمقیاسهاي آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شده است. روشکار: نمونه این پژوهش تحلیلی -توصیفی شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار بودند که از میان بزهکاران کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان 1392- مشغول به تحصیل در آموزشگاههاي مقطع متوسطه، سال تحصیلی 1393 شهرستان گرگان و ساري با روش نمونهگیري به ترتیب در دسترس و خوشهاي انتخاب شدند. پرسشنماههاي مورد استفاده پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش وکسلر و پیشرفت تحصیلی بودند. دادهها با روش آماري تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی تحلیل شدند. یافتهها: بین هوش کلی نوجوانان بزهکار و عادي تفاوت معنیدار وجود دارد نتایج مقایسه بین دو گروه در هوش کلامی نشان داد بین دو گروه .(P<0/01) نوجوانان .(P=0/ در هوش کلامی و عملی تفاوت معنیداري وجود دارد ( 000 عادي در هوش کلی، کلامی و عملی نمره بیشتري دارند. همچنین نوجوانان بزهکار، پیشرفت تحصیلی کمتري نسبت به گروه غیر بزهکار دارند. نتیجهگیري: نتایج نشان داد که در مقیاس هوش کلی، کلامی، عملی و مولفه- هاي آنها و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار نمرات کمتري به دست آوردند.

کلید واژگان :

واژه هاي کلیدي: پیشرفت تحصیلی، ظرفیت هوشی، نوجوانان بزهکار



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک