چکیده :

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بر اساس اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان انگلیسی (خواندن، شنیدن و نوشتن) صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع همبستگي بود. به همین منظور از میان کلیه دانش¬ آموزان دختر شرکت کننده در موسسات و آموزشگاه های دخترانه زبان انگلیسی شکوه در سطح شهرهای ساری، قایمشهر، بابل، بابلسر و امیرکلا در دامنه سنی 13 تا 18 سال در ترم های سه ماهه تابستان و پاییز 1395، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 545 زبان آموز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقياس پرسشنامه اضطراب صفت حالت اشپیلبرگر، مقیاس اضطراب شنیداری زبان خارجی، مقیاس اضطراب خواندن زبان خارجی و اضطراب نوشتاری زبان دوم بوده و برای ارزیابی شاخص عملکرد تحصیلی نیز از نمرات پایان ترم زبان آموزان استفاده شده است. پس از اجرای پرسشنامه، داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته هاي این تحقیق نمایانگر وجود همبستگی بین اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان و عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی بود. بر اساس نتايج رگرسيون گام به گام هر سه متغیر اضطراب زبان (خواندن، شنیدن و نوشتن) داراي قدرت پيش بيني كنندگي عملکرد تحصیلی هستند و این سه مولفه مجموعا 25 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی در درس زبان را تبیین می کنند که با توجه به ضرایب بتا، اضطراب شنیداری بیشترین سهم را در پيش بيني عملکرد تحصیلی دارا بود.به منظور بهبود عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی لازم است برنامه ریزی لازم به منظور کنترل و کاهش اضطراب در انواع مهارتهای زبانی (خواندن، شنیدن و نوشتن) صورت پذیرد.

کلید واژگان :

عملکرد تحصیلی، مهارت های آموزش زبان انگلیسی ، اضطراب شنیداری زبان، اضطراب خواندن زبان، اضطراب نوشتاری زبان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک