چکیده :

چکیده هدف این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری ریاضی در پایههای سوم تا پنجم دبستان در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. برای شناسایی دانشآموزان با اختلال یادگیری در ریاضیات از ملاکهای ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، آزمون ریون و آزمون ریاضی ایران کیمت استفاده شد. دانشآموزان شناسایی شده بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند ) 7 نفر در هر گروه( و آزمون عملکرد توجه مداوم را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. شرکتکنندگان گروه آزمایشِ اول آموزش کارکردهای اجرایی و گروه آزمایش دوم آموزش اجتماعی-هیجانی را دریافت کردند و گروه گواه مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزش مهارت اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم )در پاسخ صحیح به تصویر، پاسخ صحیح به اعداد و زمان واکنش در مورد اعداد( تاثیر مثبت دارد. تأثیر آموزش کارکرد اجرایی بر عملکرد توجه مداوم معنادار نبود و تفاوت معناداری بین اثرات آموزش کارکرد اجرایی و آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی بر عملکرد توجه مداوم وجود نداشت. میتوان نتیجه گرفت که یادگیری اجتماعی- هیجانی روش مناسبی برای افزایش عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی است. 1

کلید واژگان :

اختلال ریاضی، دانشآموزان، کارکردهای اجرایی، آموزش اجتماعی- هیجانی، عملکرد مداوم



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک