چکیده :

مشاركت سياسي از ويژگی ها و مشخصه هاي جامعۀ مدنی است. امروزه مشاركت سياسی در قالب مشاركت انتخاباتي كه مهم ترين شاخص توسعۀ سياسي ملت ها است، به امري گريزناپذير تبدیل شده است. شبکه هاي اجتماعي از مهمترین ابزارموجود براي انتقال مفاهيم و مشاركت سياسي محسوب می شود و همۀ نظام هاي سياسي در این مقاله مطالعه موردی کشورهای ایران و روسیه در تلاش هستند آن را در اختيار گرفته و بر آن نظارت كامل داشته باشند و با آن نظرات خود را به مردم منتقل كنند. با توجه به اهمیت فزاینده شبکه های اجتماعی مجازی در تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع، در این مقاله آثار و پیامدهاي استفاده از رسانه هاي اجتماعیِ فیسبوك، توئیتر و تلگرام بر مشارکت سیاسی را در دو کشور ایران و روسیه مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم. بر این اساس در پاسخ به پرسش این پژوهش که شبکه های اجتماعی مجازی چه نقشی در تعمیق مشارکت سیاسی و شکل دادن به رفتار سیاسی و انتخاباتیِ افراد در ایران و روسیه ایفا کردند؟ این فرضیه مطرح می شود که شبکه های اجتماعی از طریق تسهیل و تسریع ارتباطات میان جامعه و نخبگان سیاسی نقش شتاب دهنده ای در تعمیق مشارکت سیاسی ایفاء کرده است به طوری که شبکه های اجتماعی این فرصت را در اختیار مردم ایران و روسیه گذاشته اند تا درباره سیاست اطلاعات به روز و فراوانی را به دست آورده و محدودیت های ایجاد شده توسط دولت ها را دور بزنند. نتایج پژوهش نشان داد، که رسانه هاي اجتماعی در ایران و روسیه توانسته اند میزان و نحوه مشارکت سیاسی افراد را دگرگون کنند. برای آزمون فرضیه از روش کیفی مطالعه موردی استفاده شده است.

کلید واژگان :

ایران، روسیه، شبکه¬های اجتماعی مجازی، مشارکت سیاسی، رفتار انتخاباتی، نفوذ سیاسی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک