چکیده :

توجه به سیره پیامبراعظم (ص)، یکی از اهداف عالی وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران شمرده می‌شود. در نظام آموزش رسمی، کتابهای درسی بستری مناسب برای زمینهسازی و انتقال آموزه‌های دینی به‌شمار میآید. نوشته حاضر می‌کوشد با استفاده از روش‌های کمّی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس داده‌های مربوط به سیره نبوی در کتابهای درسی دوره‌ی دبیرستان رشته‌های تجربی و ریاضی در سال تحصیلی 92ـ91 بپردازد. در این تحقیق میزان فراوانی داده‌ها، نوع روایت و نوع ارجاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، بیشترین مطالب مرتبط با سیره در کتاب‌های درسی نیز «بدون ذکر منبع» بوده‌اند. همچنین در نوع روایت سیره، غلبه با «حدیث» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

کلید واژگان :

سیره پیامبر(ص)؛ کتاب‌های درسی، دوره دبیرستان، رشته‌ تجربی، رشته ریاضی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک