چکیده :

زمینه و هدف: توسعه هویت معلمی پزشکان در تدریس دانشجویان، منجر به تربیت پزشکان کارامد و شکل‌دهی توانمندی‌ها و دیدگاه‌های مثبت به دانشجویان در امر مراقبت و درمان مطلوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 156 نفر از استادان 10 دانشکده پزشکی انتخاب شدند و به پرسش‌نامه الکترونیکی پاسخ دادند. الگوریتم تحلیل داده‌ها به روش حداقل مربعات جزیی (Partial Least Squares یا PLS) که شامل بررسی مدل‌های اندازه‌گیری (ضریب Cronbachs alha، ضرایب بار عاملی، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا) و برازش مدل ساختاری (معنی‌داری ضرایب مسیر و ضریب تعیین، پیش‌بینی مدل و شاخص نیکوی برازش) بود، جهت ارزیابی 9 مؤلفه ابزار هویت معلمی پزشکان مورد استفاده قرار گرفت. يافته‌ها: برازش هر دو بخش الگوریتم داده‌ها و یافته‌های به دست آمده تحلیل عاملی تأییدی از ساختار سلسله مراتبی مؤلفه‌ها نشان‌ دهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخص‌ها و مؤلفه‌ها بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می‌توان گفت که نسخه فارسی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان در جامعه استادان پزشکی کشور، پایایی و روایی سازه خوبی دارد و می‌توان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و رشد و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت.

کلید واژگان :

هویت معلمی، پزشکان، اعتباریابی، رویکرد حداقل مربعات جزیی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک