زمینه و هدف: توسعه هویت معلمی پزشکان در تدریس دانشجویان، منجر به تربیت پزشکان کارامد و شکلدهی توانمندیها و دیدگاههای مثبت به دانشجویان در امر مراقبت و درمان مطلوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 156 نفر از استادان 10 دانشکده پزشکی انتخاب شدند و به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزیی (Partial Least Squares یا PLS) که شامل بررسی مدلهای اندازهگیری (ضریب Cronbachs alha، ضرایب بار عاملی، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا) و برازش مدل ساختاری (معنیداری ضرایب مسیر و ضریب تعیین، پیشبینی مدل و شاخص نیکوی برازش) بود، جهت ارزیابی 9 مؤلفه ابزار هویت معلمی پزشکان مورد استفاده قرار گرفت. يافتهها: برازش هر دو بخش الگوریتم دادهها و یافتههای به دست آمده تحلیل عاملی تأییدی از ساختار سلسله مراتبی مؤلفهها نشان دهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخصها و مؤلفهها بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که نسخه فارسی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان در جامعه استادان پزشکی کشور، پایایی و روایی سازه خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و رشد و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت.
کلید واژگان :هویت معلمی، پزشکان، اعتباریابی، رویکرد حداقل مربعات جزیی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک