كارآفريني فرآيندي است كه در يك شبكه و با وجود روابط اجتماعي واقع شده است. اين روابط اجتماعي مي تواند شناخت فرصت ها و منابع را محدود يا تسهيل كند. تاكنون اكثر قريب به اتفاق پژوهش هاي كارآفريني در قالب ويژگي هاي شخصيتي كارآفرينان بوده و توجه به شبكه هاي اجتماعي و سرمايه اجتماعي در آنها ناديده گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش سرمایهی اجتماعی بر شکل گیری زمینه های کارآفرینی روستاییان در بخش سیدان شهرستان مرودشت می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام کار، توصیفی- تحلیلی است. در فرآيند پژوهش ، ابتدا مبانی نظري کارآفرینی و سرمایه ی اجتماعی و سوابق مطالعاتی آن مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن و با توجّه به اطلاعات موجود در خصوص منطقه مورد مطالعه، مؤلفه ها ، شاخص ها و گویه ها تعيين شده است . جامعه آماری پژوهش از سه گروه شغلی، کشاورزی، صنعت و خدمات انتخاب شده است.که از بین آن ها حجم نمونه ای به تعداد 250 نفر بر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی از تحلیل عاملی،آزمون بارتلت، ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون ، استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین کازآفرینی و سرمایه اجتماعی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. در بررسي تحليل عاملي كارآفريني دسترسي به امكانات با بيشترين بار عاملي در روند كارآفريني مؤثر بودها ند و مشاركت در آباداني روستا در شكل گيري سرمايه اجتماعي بيشترين بار عاملي را داشته است. در تحليل رگرسيون ويژگي هاي روانشناختي بیشترین تاثیر در پيش بيني كارآفريني روستايي داشته است.
کلید واژگان :کارآفرینی روستایی:، :سرمایه اجتماعی:، :ضریب همبستگی:،: تحلیل عاملی:، :بخش سیدان:
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک