چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر اضطراب اجتماعي، اضطراب امتحان و عاطفه مثبت و منفي دانشجويان دختر انجام گرفت. طرح پژوهش نيمه آزمايشي و از نوع پيشآزمون- پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش را كليه دانشجويان دختر مقطع كارشناسي دانشگاه 94 تشكيل دادند. از تعداد كل جامعه مورد نظر 50 نفر - اسلامي آزاد واحد ساري در سال تحصيلي 95 حاضر به همكاري شدند. سپس پرسشنامههاي هراس اجتماعي كانور، اضطراب امتحان ساراسون و در اختيارشان قرار گرفت و مورد پيشآزمون قرار گرفتند. از اين ،PANAS مقياس عاطفه مثبت و منفي تعداد 20 دانشجو به روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند ( 20 نفر گروه آزمايش و 20 نفر گروه كنترل). سپس مداخله درماني( 8 جلسه 90 دقيقهاي) بر روي گروه آزمايشي انجام شد و پس از پايان جلسات، دانشجويان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحليل كوواريانس تحليل شد. يافتهها نشان داد كه گشتالت درماني حدود 37 درصد واريانس كاهش ميزان اضطراب اجتماعي را تبيين ميكند. هم چنين گشتالت درماني حدود 67 درصد واريانس كاهش ميزان اضطراب امتحان را تبيين ميكند و گشتالت درماني منجر به افزايش عاطفه مثبت و كاهش عاطفه منفي گرديد. نتايج نشان داد كه گشتالت درماني گروهي بر اضطراب اجتماعي، اضطراب امتحان و عاطفه منفي و مثبت تأثير دارد

کلید واژگان :

گشتالت درماني گروهي، اضطراب اجتماعي، اضطراب امتحان، عاطفه مثبت و منفي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک