تربیت نرم، نوعی از تربیت است که تأکید آن، بر انتقال ناهشیار یا نیمههشیارِ مفاهیم به ذهن متربی با هدف ایجاد تغییر نرم و مانا در اوست. این روش تربیتی ـ که مهمترین مزیت آن، مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است ـ بر دو مبنای بسیار مهم تکیه دارد که عبارتند از: وجود بخش ناهشیار یا نیمههشیار در ذهن آدمی و تطورپذیری و چندپایانیبودن تربیت. جستار پیش رو که از نوع تحقیقات کتابخانهای است، روش تربیتی نرم را باتأکیدبر منابع روایی شیعی با روشی توصیفی ـ تحلیلی بررسی کرده است و نتیجهای که از این بررسی بهدست آمده چنین است: پیشوایان اسلام در انتقال مفاهیم موردنظر خود به مخاطبان خویش، از هر سه قسمِ "تربیتِ آمرانه"، "تربیت نرم" و روش تلفیقیِ "آمرانه ـ نرم" استفاده میکردند و بهرهگیری از روش نرم در سیره آنان، به حوزه خاصی اختصاص نداشته است، بلکه چه در موضوعات اخلاقی، چه عقائدی و چه احکامی از این شیوه استفاده میکردند؛ گرچه فراوانی استفاده از این روش در گزارههای احکامی بیش از دو گزاره دیگر است. آنان برای تحقق این روش، از هنر و زبان هنری بهره میبردند که روشهای مختلفی چون: تمثیل، انصراف ذهنی، حرکات نمایشی، تصویرسازی، هدیهدادن، عملگرایی، اشکال هندسی و... را در خود جای میدهد.
کلید واژگان :تربیت نرم ناهشیار و نیمه هشیار ذهن هنر و زبان هنری آموزه های اسلامی جنگ نرم
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک