چکیده :

مقدمه: گرایش به تفکرانتقادی در دنیای مدرن، یک فرایند پیچیده شناختی مورد نیاز برای مشارکت عاقلانه در یک جامعه دموکراتیک شناخته می¬شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش¬ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشته¬های مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 94- 1393 بود و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 220 نفر (9/60 درصد زن و 1/39 درصد مرد) و به صورت نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه¬های باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران، فراشناخت شراو و دنیسون و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها: نتایج نشان داد بین باورهای خودکارآمدی (001/0P<، 390/0=r) و فراشناخت (01/0P<، 468/0=r) با گرایش به تفکر انتقادی همبستگی مثبت و معنی¬داری وجود دارد ( 001/0P<) و یافته¬های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه¬ به روش گام به گام نیز نشان داد که متغیر¬های باورهای خودکارآمدی (001/0 P<468/0 =β) و فراشناخت (05/0 P<160/0 =β) پیش¬بینی¬های معنی¬داری برای گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بودند. همچنین آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای گرایش به تفکر انتقادی، باورهای خودکارآمدی و فراشناخت تفاوت معنی¬داری وجود دارد (001/0P<)، به نحوی که میزان گرایش به تفکر انتقادی (79/104=M)، باورهای خودکارآمدی (37/56= M) و فراشناخت (21/84=M) در بین دختران بیش¬تر از میزان گرایش به تفکر انتقادی (57/92=M)، باورهای خودکارآمدی(23/49=M) و فراشناخت (17/77= M)پسران بود(001/0 P<). نتیجه¬گیری: با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی و فراشناخت در پیش¬بینی گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان، برنامه¬های دانشگاه¬ها باید به¬گونه¬ای سازماندهی شوند که در برنامه¬ریزی¬های آموزشی و برنامه درسی تجدیدنظر به عمل آید و از روش¬های فعال تدریس استفاده شود که به¬جای ذخیره¬سازی اطلاعات و حقایق علمی، دانشجویان را درگیر مسئله و حل مسأله نماید.

کلید واژگان :

باورهای خودکارآمدی، فراشناخت، گرایش به تفکر انتقادی، دانشجویان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک