چکیده :

پژوهش حاضر درصدد بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر جهت¬گیری هدف و مؤلفه¬های آن در دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه بوده است. روش مطالعه حاضر از نوع نیمه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر خرم¬آباد بود. نمونه مورد نیاز برای این پژوهش شامل 56 نفر دانش¬آموز بود که به¬صورت تصادفی به دو گروه بیست ¬و ¬هشت تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه¬ای به صورت گروهی تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناحتی و فراشناختی) قرار گرفتند. در این تحقیق، از مقیاس جهت¬گیری هدف بوفارد و همکاران(1998) استفاده شد. تحلیل داده¬های خام با استفاده از spss18 و آنالیز کوواریانس صورت گرفت. یافته¬ها نشان داد که اجرای آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی منجر¬ به افزایش جهت¬گیری هدف دانش¬آموزان گروه¬های آزمایش نسبت به گروه گواه شده است(001/0>P). ولی درباره¬ی تأثیر روش آموزشی بر مؤلفه¬های جهت¬گیری هدف(جهت¬گیری هدف یادگیری، عملکردی، پرهیز از شکست)، تنها برای مؤلفه جهت¬گیری هدف ¬یادگیری معنادار بود(001/0>P). ضمن این¬که نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید. بر اساس نتایج پژوهش، نشان داد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و آموزش این راهبردها در افزایش جهت¬گیری هدف دانش¬آموزان تأثیرگذار است.

کلید واژگان :

راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، جهت¬گیری هدف، یادگیری، عملکردی، پرهیز از شکست، دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک