چکیده :

اهداف: همبودی اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی از شایعترین مشکلات نوجوانان است و پیامدهای مخربی برای آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود. مواد و روشها: در این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، ۳۰ دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر ۱۳۹۴ که مبتلا به اختلال همبودی اضطراب - خرمآباد در سال تحصیلی ۹۵ اجتماعی و افسردگی بودند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده به دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک، پرسش نامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، پرسش نامه افسردگی بک ویرایش دوم، مقیاس اجتناب شناختی - رفتاری و مقیاس پاسخهای نشخواری بود. گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۲ساعته (هفتهای یک جلسه) به صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون و SPSS مجدداً دو ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار 19 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در گروه آزمایش، میانگین نمرات متغیرهای اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه کاهش .(p<۰/ معنی داری داشت ( ۰۱ نتیجهگیری: درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش میزان اجتناب شناختی - رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی موثر است.

کلید واژگان :

شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، اجتناب شناختی- رفتاری، اضطراب اجتماعی، افسردگی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک