چکیده :

نظام آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف فردی و اجتماعی به وجود آمده است. سازمان های آموزشی در سرتاسر دنیا مسئولیت مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه برای رشد و توسعه اجتماعی را بر عهده دارند. مدیریت واحدهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردارند، زیرا که مدیران مدارس می توانند در راستای هدایت فعالیت ها و رهبری فرایندهای آموزش و پرورش،‌ نقش تعیین کننده ای داشته باشند. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مهارت های رهبری مدیران مدارس بر اثربخشی عملکرد مدارس(مطالعه موردی: مدیران مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر) ، در بازده زمانی 1399 الی 1400 تعیین شده است. دراین پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه معتبر مهارت های رهبری و اثربخشی عملکرد مدارس، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیات جمع آوری شد. برای سـنجش گویه های تحقیق از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت و برای سنجش پایایـی از ضریب آلفـای کرونباخ اسـتفاده گردیده و بدیـن منظور، نمونه ی اولیه 15 پرسشنامه، پیش آزمون شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها از آزمودنی ها، به عنوان نمونه آماری؛ اطلاعات حاصل را با استفاده از آزمون t و تحلیل همبستگی و با بهره گیری از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های نشان داد؛ عدد ضریب پیرسون 550/0 که در سطح معنی داری دو دامنه ای، سطح معنی داری آزمون r پیرسون 000/0 بوده و این سطح از حداقل سطح معنی داری كه 05/0 مي باشد، کوچکتر است. رابطه معنی داری بین دو متغیر مذکور در فرضیه وجود دارد پس فرض H1 تائید و فرض H0 رد می گردد به عبارتی بين مهارت های رهبری مدیران بر اثربخشی عملکرد در مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر رابطه معنا داري وجود دارد. در حالت کلی فرضیه پژوهش تأیید می گردد.

کلید واژگان :

مهارت های رهبری، مدیران مدارس، اثربخشی عملکرد مدارس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک