چکیده :

این پژوهش چارچوبی برای شناسایی، طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسأله‌محور را ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند تا یک طرح کلی برای طراحی الگوی آموزشی نوین به عنوان یک استراتژی بهبود در تدریس و یادگیری زبان انگلیسی ارائه دهد. همچنین به عنوان یک تسهیل‌گر و راهنما به رفع مشکل یادگیری و عملکرد بهتر در یادگیری پرداخته است. پژوهش حاضر جزء پژوهش‌های کاربردی است. در بخش کیفی، جهت شناسایی مؤلفه‌های الگو از طریق مرور نظام‌مند تعداد 93 اثر و از طریق مصاحبة عمیق با 32 نفر از متخصصان در دسترس و هدفمند، اطلاعات گردآوری شدند. سپس تحلیل محتوای کیفی استقرائی مؤلفه‌ها انجام و شاخص‌های نهایی الگو مشخص گردید. برای اعتباریابی مؤلفه‌ها در بخش کمی، از 25 نفر از متخصصان خواسته شد تا در زمینة شاخص‌ها و الگو اظهارنظر نمايند. بر اساس نتایج به‌دست آمده از CVR=0.9 و پایایی پرسشنامه r=0.83 نیز هر 94 مؤلفه در قالب 18 شاخص اصلی و 76 شاخص فرعی که به‌طور مجزا فعالیت‌های قبل، حین و بعد از کلاس به همراه فعالیت‌های مستقل مدرس و فراگیر تأیید و به‌صورت الگوی مفهومی و روندی ارائه گردید. نتایج حاکی از قابل قبول بودن شاخص‌های شناسایی شدة الگوی طراحی شده دارد. همچنین بر طبق نظر متخصصان، وجود مؤلفه‌های ارئه شده در الگو می‌تواند به‌عنوان انتخاب روش تدریس مناسب با طراحی آگاهانه تأثیر فراوانی بر فعال بودن فراگیران در یادگیری خود داشته باشد. لذا چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای این الگو نه تنها به مدرسان زبان انگلیسی بلکه به مدرسان گرایش‌ها و دروس مختلف نیز پیشنهاد می‌شود.

کلید واژگان :

الگو، یادگیری معکوس، تدریس، زبان انگلیسی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک