چکیده :

زنان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند و در سال هاي اخير رشد قابل توجهي در سطح تحصيلات زنان در جامعه ايران به وجود آمده است، يكي از معضلات مهم شهرها و روستاهاي ايران، شمار روزافزون زنان بيكار، به ويژه زنان تحصيلكردهي در جستجوي كار و متعاقب آن، كاهش سطح توليد و بهره وري، افت درآمد سرانه و رفاه است، به این لحاظ توجه به استعداد و نقش زنان در چرخه اقتصادی و اجتماعی کشورها به عنوان نیروی کار ضرورت دارد، جذب این تعداد نیروی تحصیلکرده در سازمانهای دولتی و بخش خصوصی به علت تورم نیروی انسانی و گستره محدودی که با آن مواجهند، عملی نمی باشد. لذا یکی از راهکارهای مهم جهت حل این معضل، توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران بوده و توجه به فعاليت هاي كارآفرينانه در اين قشر از جامعه مي تواند به رشد و توسعه اقتصادي كشور كمك شايان توجهی نمايد. لذا بنا به ضرورت توسعه سهم زنان در اقتصاد ملي و مقابله با بحران بيكاري زنان، و با توجه به اهمیت توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ضروري به نظر می رسد كه شرايط لازم براي توسعه كسب و كار زنان و تقویت روحیه كارآفرينانه در میان آنها فراهم گردد، تا این سرمایه های انسانی جامعه، بتوانند باعث رونق اقتصادی جامعه ایران گردند. این مقاله که به روش مروری و با استفاده از منابع کتابخانهای، اسناد و سایتهای معتبر اینترنتی تهیه شده است، تلاش دارد مفاهیم، اهمیت و ضرورت کارآفرینی زنان در روند توسعه و لزوم آموزش و مشارکت زنان در این زمینه را بررسی، موانع و محدودیت های موجود در این رابطه را شناسایی و در پایان راهکارها و پیشنهاداتی کاربردی را ارائه نماید

کلید واژگان :

کارآفرینی، زنان، روستا، توسعه، زنان روستایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک