در نظام بوروکراتیک سازمانی تمام تلاش مدیران در جهت کسب کارایی بیشتر با حفظ سلسله مراتب هرمی سازمان بوده است. به همین جهت مناسبات سطحی و غیر قابل اطمینان بین افراد وجود دارد. اما در نظام ارزشی دموکراتیک، مناسباتی درست و قابل اطمینان در میان مردم بوجود می آید. در چنین محیطی به سازمان و اعضای آن فرصت داده می شود که تا حد توان پیش روند. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر این رفتارها، جهت افزایش و تقویت آنها برای برنامه ریزا و تصمیم گیران سازمانی از مهمترین اقدامات است. شهروند خوب سازمانی یک تفکر و ایده است و شامل رفتارهای متنوع کارکنان نظیر پذیرش و بر عهده گرفت وظایف و مسئولیت های اضافی ، پیروی از مقررات و رویه های سازمانی ، تحمل نارضایتی و مشکلات در محیط کار است. ارگان، رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای فردی و اختیاری می داند که بصورت مستقیم و آشکار به وسیله سیستم رسمی پاداش سازمان تعریف نشده اند، ولی موجب افزایش کارایی سازمان می شوند. تقویت رفتار شهروندی مانند هر رفتار دیگری که از افراد سر می زند ، نیاز به ترغیب و تشویق دارد. یکی از مواردی که می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد، سیاست ها و اقدامات سازمانی است. مدیران سازمان ها باید وضعت سیسات ها و راهبردهای مناسب، در جهت شکووفاتر شدن رفتارهای شهروندی در سازمان تلاش کنند.
کلید واژگان :رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت، کارکنان، نگرش.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4147154585116056
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه علمی تخصصی عرصه - انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1395/05/28 23:14:11
- ثبت کننده : نرجس خداوردی زاده
- تعداد بازدید : 257
- تعداد فروش : 0