چکیده :

هدف از این پژوهش، تحلیل روابط رهبری توزیعی، خوش بینی تحصیلی و توانمندسازی روان شناختی معلمان بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی؛ و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر سنندج است که نمونه ای به حجم 192 نفر از آن ها به شیوه تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رهبری توزیعی هولپیا و دروس (2009)، پرسشنامه خوش بینی تحصیلی برد و همکاران (2010) و پرسشنامه وانمندسازی روان شناختی اسپریتزر (1996) بود. روایی پرسشنامه ها با استناد به نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ، برای سه پرسشنامه رهبری توزیعی، خوش بینی تحصیلی و توانمندسازی روان شناختی، به ترتیب (0/81)، (0/78) و (0/77) گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری توزیعی نه تنها می تواند به صورت مستقیم پیش بینی کننده توانمندسازی روان شناختی معلمان باشد، بلکه به صورت غیر مستقیم و با واسطه خوش بینی تحصیلی نیز می تواند زمینه ساز توانمندسازی روان شناختی معلمان گردد.

کلید واژگان :

رهبری توزیعی، خوش بینی تحصیلی، توانمندسازی روان شناختی، معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک