زمینه و هدف: امروزه جهانیشدن تجارت و اقتصاد و پویاتر شدن رقابت، نقش مشتریان را در سازمانها تغییر داده بهطوریکه نگاه امروز سازمانها به مشتریان چیزی فراتر از یک مصرفکننده است. در چنین شرایطی توجه به عواملی همچون اعتماد، ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند به آنها کمک میکند تا خود را با تغییرات محیطی انطباق داده و درصحنه رقابت باقی بمانند. هدف اين پژوهش بررسی تأثیر اعتماد عاطفی و اعتماد شناختی بر ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند از دیدگاه مصرفکننده محصولات لوازمخانگی میباشد. مواد و روشها: جامعه آماري پژوهش شامل کلیه مشتریان لوازمخانگی با مارک پارس خزر در شهر اردبیل میباشد؛ که بر اساس فرمول جامعه نامحدود کوکران 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس در بین جامعه آماری توزیع گردید. ابزار گردآوري دادهها، پرسشنامه استاندارد میباشد؛ که روايي آن بر اساس روايي صوری و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ (87/.) محاسبه گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 8.8 انجام گرفت. یافتهها: نتايج نشان داد که اعتماد شناختی بر ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار بین اعتماد عاطفی با ترجیحات مصرفکننده و حمایت از برند نیز تأیید شد. بحث و نتیجهگیری: مدیران و شرکتها میبایست به قابلیت اعتماد برند توجه ویژهای نشان دهند و نقش مهم آن را در مدیریت ارتباط با مشتری مدنظر داشته و استراتژیهای برنامههای مناسبتری را در راستای ذهنیت مشتریان خود طراحی نمایند.
کلید واژگان :اعتماد عاطفی، اعتماد شناختی، ترجیحات مصرفکننده، تمایل به حمایت از برند
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک