چکیده :

آموزش زبان فارسی در ایران به زبان آموزانی که زبان مادری متفاوتی دارند؛ به دلیل وجود موانع و مشکلات یکی از چالش های مهم آموزشی است. در این مقاله، نوشتار دانش آموزان چند مدرسۀ ابتدایی که به زبان تالشی صحبت می کنند، بررسی و تجزیه و تحلیل شد و از طریق این بررسی، مشخص گردید که آموزش گونۀ معیار زبان فارسی به این دانش آموزان، با موانعی از قبیلِ تداخل زبان مادری، تداخل گونۀ گفتاری زبان فارسی و نیز موانع و مشکلات آموزشی از جمله منابع، نبود زمان کافی برای آموزش و نیروی انسانی و نیز فقر مالی و عدم امکانات خانواده ها مواجه است. با این گونه بررسی ها، ریشۀ بسیاری از مشکلات آموزشی، مشخص شده و می توان با آگاهی، در جهت برطرف کردن موانع زبان-آموزی اقدام کرد. به عبارت دیگر نتایج این پژوهش برای تدوین منابع آموزشی، دانش افزایی آموزگاران، آگاه شدن مسئولان از مشکلات، مبارزه با فقر فرهنگی و ارائۀ مشاوره به خانواده ها کاربرد دارد.

کلید واژگان :

آموزش زبان، موانع آموزشی، زبان آموزی، تداخل زبانی، دوزبانگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک