چکیده :

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اعتماد و جو سازمانی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر با در نظر داشتن نقش میانجی تعهد سازمانی در مطالعه موردی سازمانهای دولتی سمنان انجام شده است ؛پژوهش حاضراز حیث هدف کاربردی؛ از نظر میزان کنترل بر متغیر های پژوهش از نوع توصیفی ودرمیان انواع روشهای تحقیق توصیفی،پیمایشی می باشدو با توجه به اینکه نمونه را در یک مقطع زمانی بررسی می کند از نوع مقطعی می باشدهمچنین از حیث توجه به زمان ،گذشته نگر،واز نظرتوجه به نتایج ،نتیجه گرا وبا توجه به نوع داده ها ،کمی می باشددر این تحقیق جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان سمنان، می باشد. به منظور تهیه و تعیین حجم نمونه آماری مورد نظر از جدول مورگان استفاده شد. جهت گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.تحلیل ها در دو بخش مجزا، به صورت آمار توصیفی و آمار استنباطی می باشند. در بخش توصیفی، از جدول- ها و نمودارها برای توصیف و شناخت جمعیت موردمطالعه بهره گرفته می شود. در بخش آمار استنباطی نیز فرضیههای تحقیق با روش مدل معادلات ساختاری آزمون قرار میگیرند؛ بنابراین روش مدل معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس با نرمافزار smart pls برای آزمون فرضیههای تحقیق به کار میرود. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که اعتماد سازمانی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر تأثیر معناداری دارد ؛جو سازمانی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر تأثیر معناداری دارد.تعهد سازمانی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر تأثیر معناداری دارد.اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی تأثیر معناداری دارد؛جو سازمانی بر تعهد سازمانی تأثیر معناداری دارد واژگان کلیدی : اعتماد کارکنان نسبت به سازمان،جو سازمانی، مقاومت در برابر تغییر ، تعهد سازمانی 1 مقدمه - سازمانها به دلیل قرارگرفتن در محیط های کاملاً متغییر و پویا مجبورند که خود را با عوامل محیط سازگار نمایند، چه افراد و سازمانها اگر همان کارهایی را بکنند که در گذشته نیز انجام می دادند، حتماً همان نتیجه ای را می گیرند که همواره گرفته اند. برای توسعه و بهبود، تغییر لازم است، اما هیچ وقت آسان نیست.علل اصلی این ناکامیها، در این نکته نهفته است که اغلب، میزان واقعی مقاومت سازمانی در برابر تغییر به درستی برآورد نمی شود.هدف از تغییرات زمانی انطباق پذیری با محیط و عملکرد بهتر می باشد.در عصر کنونی و در قلمرو سازمانی، مدیران موفق افرادی هستند که با شناخت کافی از حضور حیات و صفات شخصیتی کارکنان خود راه را در جهت هدایت و اداره صحیح تر از آنان هموار سازند. اصولاً شکست یا موفقیت یک سازمان درگرو شکست یا موفقیت اعضا و کارکنان آن در تولید کالا یا ارائه خدمات مناسب است. مقاومت شناختی در برابر تغییر زمانی ایجاد می شود که فرد تحت تاثیر طرح واره های خود، تغییر را به گونه ای درک و تفسیر می نماید.

کلید واژگان :

اعتماد، جو سازمانی، تعهد سازمانی، مقاومت در برابر تغییر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک