چکیده :

شعر تعلیمی شعری است که هدف اصلی سراینده، آموزش حکمت و اخلاق یا تشریح و تبیین مسائل و اندیشههای مذهبی، تربیتی، فلسفی، علمی و مضامین پندگونه است. این نوع ادبی در ایران قبل از اسلام ّ وجود داشته، اما زمان اصلی شکلگیری آن را قرن چهارم هجری دانستهاند. شعر تعلیمی در ادب عربی ّ پیشینة مشخصی ندارد و آن را برگرفته از فرهنگ ّ های وارده در زمان عباسی دانستهاند و نیز ابّانبن عبدالحمید ّ اللا ّ حقی را بنیانگذار آن معرفی کرده ّ اند. ناصرخسرو قبادیانی، شاعر عهد سلجوقی، و محمود وراق، شاعر ایرانی ّ الأصل عصر عب ِ اسی، دو تن از شاعرانی هستند که شعر خویش را از پند و اندرز و مضامین حکمی سرشار ساختهاند. از مضامین مشترک تعلیمی در شعر دو شاعر میتوان به آداب کلام، صبر، ظلمستیزی، صداقت، اجتناب از هوای نَ ْفس و طمع اشاره نمود. مقالة حاضر میکوشد با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی و بر ّ اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به تبیین و بررسی این نوع ادبی مشترک در ادب فارسی و عربی پردازد و نیز مضامین مشترک تعلیمی در شعر این دو شاعر بزرگ را مورد بررسی قرار دهد

کلید واژگان :

ادبی ّ ات تطبیقی، مکتب آمریکایی، ادبی ّ ات تعلیمی، ناصرخسرو قبادیانی، محمود وراق



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک