چکیده :

امروزه يكي از شاخصه هاي كشورهاي در حال توسعه را مسئله «فرهنگ» و به ويژه نقش نظام آموزش عالي درآن مي دانند. با توجه به نقش غیرقابل انکار دانشگاه در بسط و توسعه فرهنگی جامعه، هدف تحقیق حاضر بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی در دانشگاه مازندران بوده است. جامعه آماری 261 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران بوده اند که از این تعداد 170 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس بر اساس 117 پرسشنامه جمع آوری شده با اجزاء استاندارد و ضريب پايايي 88% ، به آزمون فرضيات چهارگانه پرداخته شده است. چهار متغیر ابعاد فرهنگ سازمانی مورد مطالعه، در قالب يك مدل رگرسیون تحلیل مسیر، ضمن تبيين فرهنگ سازمانی دانشگاه مازندران، هركدام به غیر از متغیر مفروضات و باورهای فرهنگی بصورت مستقيم، و همه آنها بصورت غيرمستقيم و تعاملي، بر فرآیند مذكور تأثيرگذار بوده‌اند. انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان پذیر می باشد، لذا پیشنهاد می گردد که در دانشگاه مازندران متغیرهای مفروضات و باورهای فرهنگی و الگوهای رفتاری فرهنگی مدیریت گردند تا فرهنگ سازمانی به صورت مطلوب در دانشگاه تجلی پیدا کند.

کلید واژگان :

فرهنگ، سازمان، دانشگاه، مازندران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک