چکیده :

مسئله حاکمیت شرکتی به یك عنصر بسیار مهم تصمیم گیری سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران تبدد یل شده است. با افزایش رعایت اصول اساسی حاکمیت شرکتی، مید زان سدرما یه گدذار ی سدرما یه گدذاران افدزا یش می یابد. بنابراین، رتبه بندی شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی می تواند اطلاعات ارزندده ای در اختید ار اسدتفاده کنندگان قرار دهد. شاخص حاکمیت شرکتی، شاخصی است که به وسد یله آن مید زان رعاید ت اصدول حاکمید ت شرکتی به وسیله شرکت ها نشان داده می شود، وجود چنین شاخصی افزون بر رتبه بندی شرکت ها می تواند برای سرمایه گذاران، حسابرسان و عموم مردم در قضاوت راجع به شرکت ها موثر باشد. به همین دلید ل در اید ن مقالده سعی بر آن است که شاخصی جدید تحت عنوان شاخص حاکمیت شرکتی فازی و مفاهیم زیر بنایی آن کده بدر اساس تئوری منطق فازی می باشد، معرفی گردد. روش شناسی مبتنی بر تئوری منطق فازی برآوردهدا ی ندادق یق و مبهم روش های ارزیابی سنتی را بهبود و توسعه داده است. این روش شناسی یك نوع جدید از شاخص حاکمیت شرکتی ) CG ( تحت عنوان شاخص حاکمیت شرکتی فازی ) FCG ( ارائه نموده است. شفافیت و افشا، ساختار مالکیت، ساختار هیئت مدیره و حقوق سهامداران از متغیرهای کلیدی حاکمیت شرکتی هستند که برای به دست آوردن یك شاخص قابل قبول برای ارزیابی حاکمیت شرکتی، در مدل فازی این پژوهش یك پارچه شده اند.

کلید واژگان :

حاکمیت شرکتی، منطق فازی، شفافیت و افشا، ساختار هیئت مدیره، ساختار مالکیت،



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک