چکیده :

گردشگری در پنج دهه ی اخیر به عنوان یک فعالیت بشری و از صنایع با رشد بالا به طور گسترده ای شناخته شده است. گردشگری دارای طرف عرضه و تقاضا و محصولات مخصوص به خود با ویژگی های متمایز از سایر فعالیت های اقتصادی بوده و با استفاده از منابع اقتصادی دارای اثرات مثبت یا منفی اجتماعی اقتصادی در سطوح ملی یا بین المللی می باشد. می توان گفت تحقیقات جدی در زمینه اقتصاد گردشگری از اواسط دهه 1960 شروع شده است و در طی 50 سال اخیر رشد خوبی را در مطالعات و تحقیقات گردشگری شاهد هستیم و عملا با انتشار مجله های علمی در زمینه اقتصاد گردشگری نیز تحقیقات وسیعتری صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است از آنجایی که چند سالی است که در ایران رشته اقتصاد گردشگری در سطح دکتری به عنوان یک رشته مستقل مطرح شده است، پژوهش های جامعی روی ادبیات اقتصاد گردشگری صورت نپذیرفته است لذا پژوهش حاضر در صدد مروری بر ادبیات تحقیق اقتصاد گردشگری و بررسی روند توسعه مباحث نظری و روش های متولوژی در آن می باشد. البته از آنجایی که ذکر مطالعات اساسی همه گروه های مطالعات اقتصاد گردشگری در یک مقاله ممکن نمی باشد، سعی شده است فقط مطالعات طرف تقاضا و پیش بینی تقاضای گردشگری ذکر شود و از بیان موارد مشابه خود داری و همچنین مطالعات صورت پذیرفته در ایران نیز بیان گردد.

کلید واژگان :

اقتصاد گردشگری، تقاضای گردشگری، مدل های پیش بینی، ایران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک